Harplinge Bivänners verksamhetsberättelse för 2009

Vintern 2008/2009 inleddes med åska och fortsatte sedan med hårda vindar, lite snö och rejält med regn. Våren blev kall men kort och sommaren kom tidigt. Redan i april hade vi sommarvärme och det slogs rekord i solskenstid. Snart kom gråvädret tillbaka och det blev en sommar med få soltimmar och nattliga regn. Detta var dock mycket bra för växterna och även om mycket blommade över snabbt i den första värmen fanns det gott drag till bina med en bra honungsskörd som resultat. Det blev också ett ovanligt rikt år för frukt och bär.

Under hösten/vintern har även 7 medlemmar i föreningen träffats vid fem tillfällen på Harplinge bibliotek och deltagit i studiecirkeln ”Biskötsel i gammal tid” under ledning av Göte Johansson.

Harplinge Bivänner, formellt kallade Harplinge biodlarförening, består i år av 54 medlemmar dvs 48 ordinarie, en hedersmedlem, en vilande och 4 anslutna enbart till lokalföreningen. Av dessa 54 medlemmar hade 26 lämnat in årsrapport och statistiken baseras på dessa. Antal vinterdöda samhällen var 29 mot 37 förra året, invintrade 287 mot 304. Dessa 304 samhällen har gett 13 141 kg honung, med ett snitt på 45,6 kg. Förra året låg snittet på 38,5 kg på 304 samhällen.

I föreningsbigården övervintrade 4 samhällen bra och under året har ytterligare ett tillkommit, 2009 vintrar vi in 5 samhällen. Bigårdens samhällen gav 200 kg honung, förra året blev det 157, och detta gav föreningen 4 400 kronor. Under sommaren har drottningar odlats för föreningens bruk.

Sommarträffarna, som i år bedrivits som studiecirkel, har besökts av i snitt 16 personer per gång. De har hållits varannan lördag mellan den 18 april och 5 september under ledning av Lars Blomqvist som visat arbetet med bina och den 24 oktober avslutades säsongen med ett välbesökt oxalsyramöte.

Honungsbedömningsmötet ägde rum den 22 oktober, 17 burkar hade lämnats in och samtliga godkändes.

Allan Strömberg, Sven-Olof Lindgren och Hans Håkansson deltog i Hallandsdistriktets årsmöte i februari. Göte Johansson representerade föreningen vid Harplinge föreningsdag på Harplinge bibliotek den 12 september.

Styrelsen vill rikta ett stort tack till Göte Johansson för skötseln av det alltid välklippta gräset i föreningsbigården, samt ge ett särskilt varmt tack och erkännande av Sven-Olof Lindgren och hans insats med skötseln av föreningens hemsida.

Ett tack till samtliga föreningens medlemmar för ert engagemang under det biår som gått och med förhoppning att få se er alla igen 2010!