Harplinge bivänners verksamhetsberättelse för 2013

November 2012 var en grå och regnig månad. Och december avslutades med den blötaste nyårshelgen i mannaminne. Januari 2013 var också ovanligt mild men i februari kom kylan och den blev både hård och långvarig. När det äntligen töade upp och blev vår mot mitten av april visade det sig att många biodlare haft stora vinterförluster! Sedan kom värmen med besked och sommaren, särskilt juli, blev underbar ur semesterfirarens synvinkel – mycket sämre för odlaren med värme och torka i långa perioder. Augusti inleddes med värmerekord i Ängelholm/Barkåkra i nordvästra Skåne samt Hällum i Västergötland där man på båda ställena kom upp i 31,1 grader vilket inte bara blev månadens utan även årets högsta temperatur. Men sedan kom regnet och det med besked! Inte förrän i september lättade det med lite solglimtar och oktober har varit en delvis solig och fin höstmånad. Nu är vi åter inne i november som hittills varit ovanligt mild. Så det enda som är säkert om kommande vinter är väl bara att det blir väder!

Harplinge Bivänner, formellt kallade Harplinge biodlarförening, består i år av 65 medlemmar varav 56 ordinarie, en hedersmedlem samt åtta vilande.

Av 65 medlemmar har endast 14 lämnat in årsrapport och i år redovisar vi därför ingen sammanställning i verksamhetsberättelsen.

I föreningsbigården vintrade vi in sex samhällen varav endast ett överlevde. För att stärka upp bigården anskaffades två samhällen från Hans Håkansson och två avläggare gjordes på dessa. Dessutom skänkte Emil och Oscar ett samhälle till föreningen. I fjol gav bigården 132,5 kg honung. I år blev skörden 48 kg och allt såldes till Börge Johansson.

Vi vintrar åter in sex samhällen denna höst.

Under året har möjlighet åter getts att köpa drottningar från bigården för 150 kronor styck, tolv medlemmar gjorde detta.

Sommarträffarna, som även i år bedrivits som studiecirkel, har besökts av i snitt 12 personer per gång. De har hållits varannan lördag mellan den 6 april och 7 september under ledning av bland andra Ulf Paulsson som visat arbetet med bina och den 26 oktober avslutades säsongen med ett välbesökt oxalsyramöte.

Till honungsbedömningen lämnades 13 burkar in och av dessa godkändes 10. Av de som inte godkändes hade två  för hög vattenhalt och i en fanns skräp.

Vid honungsbedömningsmötet utsågs Börge Johanssons honung till Harplinge biodlarförenings godaste. Det är ännu inte klart om han lämnar ett bidrag till Hallandsdistriktets tävling, Hallands Godaste Honung, vilken äger rum på Lilla Böslid den 16 november.

Bertil Ericsson, Ulf Paulsson och Agneta Hammarstedt deltog i Hallandsdistriktets årsmöte.

Styrelsen vill rikta ett stort tack till Ulf Paulsson, Hans Håkansson, Börge Johansson och alla medlemmar som skött föreningens bin under året, slungat honungen, försett oss med oxalsyrablandning och hållit i undervisningen vid lördagsmötena. Dessutom tackar vi Lars-Anders Olsson och Ronny Bengtsson för skötseln av gräset i föreningsbigården.

Ett tack även till föreningens samtliga medlemmar för ert engagemang under det biår som gått och med förhoppning att få se er alla igen 2014!

Bertil Ericsson, Hans Håkansson, Ulla Sandström,  Agneta Hammarstedt och Ronny Bengtsson